Informujemy, że w dniu 17.07.2024 r. forum rozmowy.polki.pl zostanie zamknięte. Jeśli chcesz zachować treści swoich postów lub ciekawych wątków prosimy o samodzielne skopiowanie ich przed tą datą. Po zamknięciu forum rozmowy.polki.pl, wszystkie treści na nim opublikowane zostaną trwale usunięte i nie będą archiwizowane.
Dziękujemy!
Redakcja polki.pl

Dodatkowo informujemy, że w dniu 17.07.2024 r. wejdą w życie zmiany w Regulaminie oraz w Serwisie polki.pl

Zmiany wynikają z potrzeby dostosowania Regulaminu oraz Serwisu do aktualnie świadczonych usług, jak również do obowiązujących przepisów prawa.

Najważniejsze zmiany obejmują między innymi:

  • zakończenie świadczenia usługi Konta użytkownika,
  • zakończenie świadczenia usługi Forum: Rozmowy,
  • zakończenie świadczenia usługi Polki Rekomendują,
  • zmiany porządkowe i redakcyjne.

Z nową treścią Regulaminu możesz zapoznać się tutaj.

Informujemy, że jeśli z jakichś powodów nie akceptujesz treści nowego Regulaminu, masz możliwość wcześniejszego wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi prowadzenia Konta użytkownika. W tym celu skontaktuj się z nami pod adresem: redakcja@polki.pl

Po zakończeniu świadczenia usług dane osobowe mogą być nadal przetwarzane, jednak wyłącznie, jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji tego typu celów, nie dłużej niż 6 lat po zakończeniu świadczenia usług (okres przedawnienia roszczeń).

uzasadnienie celującej

napisał/a: ~manpowered" 2005-06-15 15:48
Witam

Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny celującej
uczniowi na koniec roku na piśmie ??? Rozumiem że uzasadnienie oceny
niedostatecznej to powszechna praktyka ale celująca też ???

pozdrawiam

Tomek

napisał/a: ~Roman G." 2005-06-15 15:57
Dnia Wed, 15 Jun 2005 15:48:21 +0200, manpowered napisał(a):

> Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny celującej
> uczniowi na koniec roku na piśmie?

W jakim celu? Gdzie jest przepis, który by to nakazywał?

> Rozumiem że uzasadnienie oceny niedostatecznej to powszechna praktyka

Tak? Gdzie jest przepis, który by to nakazywał?

--
Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
http://forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=14486
zaprasza:
Roman Gawron
napisał/a: ~Ja" 2005-06-15 18:58
----- Original Message -----
From: "manpowered"

> Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny
> celującej
> uczniowi na koniec roku na piśmie ???

Np u mnie w szkole

> Rozumiem że uzasadnienie oceny
> niedostatecznej to powszechna praktyka ale celująca też ???

To nie chodzi o "powszechna praktyke" ale o wskazanie przyczyn
dania takiej oceny - chocby po to, by moc te odpowiedz dac
rodzicom jako wskazanie, co ich pociecha ma opanowac

W przypadku oceny celującej w stosownym rozporzżdzeniu (o ocenianiu)
jest odwołanie do Statutu szkoły (a dokładniej do szkolnego systemu
oceniania)
w ktorym to powinno byc zawarte

Z zalozenia opanowanie programu nauczania w mysl zalozen powonno byc
ocenione maksymalnie na ocene bardzo dobra - ocena celujaca jest
za osiagniecia wykraczajace poza realizowany w szkole program
(a to sie da ujac w 1 zdanie uzasadnienia)

Chodzi tu tez o to, by wyeliminowac mozliwosc "zdawania na szostke"
albo oddawania bylejakiej pracy zrobionej na kolanie na 1 dzien przed
klasyfikacja

napisał/a: ~Ja" 2005-06-15 19:01

Użytkownik "Roman G." napisał w wiadomości
> Dnia Wed, 15 Jun 2005 15:48:21 +0200, manpowered napisał(a):
>
>> Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny
>> celującej
>> uczniowi na koniec roku na piśmie?
>
> W jakim celu?

Pomyśl...

> Gdzie jest przepis, który by to nakazywał?

Polecenie dyrektora

>> Rozumiem że uzasadnienie oceny niedostatecznej to powszechna praktyka
>
> Tak? Gdzie jest przepis, który by to nakazywał?

Nie ma. Uzasadnić trzeba móc każdą ocenę, ale w przypadku oceny
niedostatecznej ma to dodatkowe znaczenie, jako ze ocena niedostateczna
skutkuje niepromowaniem


napisał/a: ~locke" 2005-06-15 21:15

Użytkownik "manpowered" napisał w
wiadomości news:d8pbhi$sq0$1@news.onet.pl...

> Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny
celującej
> uczniowi na koniec roku na piśmie ??? Rozumiem że uzasadnienie oceny
> niedostatecznej to powszechna praktyka ale celująca też ???

Też. Np. w mojej szkole (gimnazjum). Teoretycznie, to każdą ocenę nauczyciel
powinien - np. na żądanie rodziców ucznia - uzasadnić pisemnie. Żeby nie
przeginać robi się to jednak automatycznie tylko dla niedostatecznych i -
może nie we wszystkich, ale w wielu znanych mi szkołach - celujących. Te
ostatenie pewnie po to, żeby nie przesadzać z ich ilością - jak nauczyciel
będzie musiał pisać uzasadnienie, to zastanowi się, czy komuś taką ocenę
wystawić.

napisał/a: ~Jotte" 2005-06-15 21:28
W wiadomości news:d8puof$b9r$1@news.onet.pl locke
pisze:

> Teoretycznie, to każdą ocenę
> nauczyciel powinien - np. na żądanie rodziców ucznia - uzasadnić
> pisemnie.
Pisemnie? Podstawa?

--
Pozdrawiam
Jotte
napisał/a: ~Grendel 2005-06-15 21:52
Dnia Wed, 15 Jun 2005 15:48:21 +0200, manpowered napisał(a):

> Witam
>
> Czy u kogoś w szkole praktykuje się uzasadnianie postawienia oceny celującej
> uczniowi na koniec roku na piśmie ???

u nas jest taka praktyka - na konferencję klasyfikacyjną przygotowuje
się uzasadnienie ocen skrajnych (1,6) oraz nieklasyfikowania - jest to
oczywisty dupochron dla dyrektora i nauczycieli. W przypadku typowych
dziś zachowań uczniów i rodziców (pisma do kuratorium, ministerstwa,
telefony do radia, prasy, telewizji itd. z byle powodu) na wszelki wypadek
lepiej mieć na piśmie uzasadnienie skrajnych ocen. Nauczycielowi z
głowy korona nie spadnie jak naskrobie 3-4 zdania na temat każdego
'obdarowanego' ucznia, a ma czyste sumienie, że jest w stanie uzasadnić
jedynkę, czy szóstkę i w przypadku protestów nie będzie używał
pustych gestów i bezsensowych argumentów.

--
Grendel
napisał/a: ~Ja" 2005-06-15 21:54

Użytkownik "Jotte" napisał w wiadomości
>W wiadomości news:d8puof$b9r$1@news.onet.pl locke
> pisze:
>
>> Teoretycznie, to każdą ocenę
>> nauczyciel powinien - np. na żądanie rodziców ucznia - uzasadnić
>> pisemnie.

> Pisemnie? Podstawa?

KPA

Wystarczy żądanie rodzica wyrażone na piśmie

napisał/a: ~Ja" 2005-06-15 21:58
Użytkownik "locke" napisał w wiadomości

> ostatenie pewnie po to, żeby nie przesadzać z ich ilością - jak nauczyciel
> będzie musiał pisać uzasadnienie, to zastanowi się, czy komuś taką ocenę
> wystawić.

Niekoniecznie
Ilość powinna być taka ilu uczniów na to zasługuje
Chodzi raczej o to, by nie musieć sie tłumaczyć, dlaczego
uczeń X ma 6 a uczeń Y nie ma

Jak również o to, by nie było (jak by to określić)
"egzaminów sprawdzających" na ocenę celującą

Albo - pretensji uczniów - dlaczego A ma szóstkę, a B nie ma
(rodziców również)




napisał/a: ~locke" 2005-06-15 22:20

Użytkownik "Jotte" napisał w wiadomości
> W wiadomości news:d8puof$b9r$1@news.onet.pl locke
> pisze:
>
> > Teoretycznie, to każdą ocenę
> > nauczyciel powinien - np. na żądanie rodziców ucznia - uzasadnić
> > pisemnie.
> Pisemnie? Podstawa?
>
Rozporządzenie MENiS z dnia 7. września 2004 roku w sprawie oceniania,
paragraf 5, punkt 2:

"Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
uzasadnia ustaloną ocenę."

A zasada jest taka, że jeśli rodzic złoży wniosek na piśmie, to uzasadnienie
też musi być na piśmie (te zasady reguluje kpa.).

napisał/a: ~locke" 2005-06-15 22:24

Użytkownik "Ja" napisał w wiadomości

> > ostatenie pewnie po to, żeby nie przesadzać z ich ilością - jak
nauczyciel
> > będzie musiał pisać uzasadnienie, to zastanowi się, czy komuś taką ocenę
> > wystawić.
>
> Niekoniecznie
> Ilość powinna być taka ilu uczniów na to zasługuje
> Chodzi raczej o to, by nie musieć sie tłumaczyć, dlaczego
> uczeń X ma 6 a uczeń Y nie ma

I o to mniej więcej chodzi. Ponieważ wymagania na 6 są nieco bardziej
specyficzne niż na pozostałe oceny, więc konieczność uzasadnienia tej oceny
spowoduje, że otrzyma ją tylko ten uczeń, który naprawdę zasługuje. Bo znam
przypadki nauczycieli, którzy ocenami celującymi "poprawiają średnią"
wybranym uczniom.

> Albo - pretensji uczniów - dlaczego A ma szóstkę, a B nie ma
> (rodziców również)

To już mniej. Z założenia oceny są jawne, ale tylko dla konkretnego ucznia i
jego prawnych opiekunów, więc odwoływanie się od oceny na zasadzie: "czemu
ja mam tylko 5, a XX 6" nie ma sensu, bo odwołujący się nie powinien nawet
znać oceny XX.

napisał/a: ~Jotte" 2005-06-15 23:07
W wiadomości news:d8q2id$k27$1@news.onet.pl locke
pisze:

>>> Teoretycznie, to każdą ocenę
>>> nauczyciel powinien - np. na żądanie rodziców ucznia - uzasadnić
>>> pisemnie.
>> Pisemnie? Podstawa?
> Rozporządzenie MENiS z dnia 7. września 2004 roku w sprawie oceniania,
> paragraf 5, punkt 2:
> "Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
> uzasadnia ustaloną ocenę."
To znają wszyscy, ale tu nie widzę, że na piśmie.

> A zasada jest taka, że jeśli rodzic złoży wniosek na piśmie, to
> uzasadnienie też musi być na piśmie (te zasady reguluje kpa.).
A tu poproszę o wskazanie konkretnego zapisu wraz z uzasadnieniem
adekwatności zastosowania kpa i tegoż artykułu.
Chciałbym - jeśli to możliwe - uzyskać pewność co do wiarygodności opinii.

--
Pozdrawiam
Jotte